Skuteczność amerykańskich sankcji wobec Rosji staje pod znakiem zapytania ze względu na niespójną realizację i zdolność Moskwy do obchodzenia ograniczeń poprzez alternatywne kanały dostaw.
W dniu 12 kwietnia 2024 r. Biuro Kontroli Aktywów Zagranicznych (OFAC) wydało nowe postanowienie na mocy rozporządzenia wykonawczego 14068 z dnia 11 marca 2022 r., zmienionego rozporządzeniem wykonawczym 14114 z dnia 22 grudnia 2023 r.. Zarządzenie to zakazuje importu i wwozu do Stanów Zjednoczonych aluminium, miedzi i niklu pochodzących z Federacji Rosyjskiej, z wyjątkami przewidzianymi przez prawo lub upoważnionymi przez OFAC. Zakaz ten nie ma jednak zastosowania do aluminium, miedzi i niklu wyprodukowanych w Rosji przed 13 kwietnia 2024 roku.
Jednocześnie OFAC wydał inne postanowienie na mocy rozporządzenia wykonawczego 14071 z dnia 6 kwietnia 2022 r., dotyczące niektórych usług związanych z nabywaniem aluminium, miedzi lub niklu pochodzenia rosyjskiego. Określenie to dotyczy w szczególności usług gwarantowania tych metali na globalnych giełdach metali oraz usług związanych z ich nabywaniem w ramach fizycznego rozliczania kontraktów pochodnych. Działania te są objęte zakazem eksportu, reeksportu, sprzedaży lub dostarczania przez osoby z USA osobom fizycznym w Rosji, z wyjątkiem przypadków przewidzianych przez prawo lub autoryzowanych przez OFAC. Wyłączenie to nie ma zastosowania do metali wyprodukowanych przed 13 kwietnia 2024 r.
OFAC opublikowała również nowe często zadawane pytania (1168-1172), aby zapewnić jasność w zakresie zakazów i definicji dotyczących metali pochodzenia rosyjskiego, w szczególności aluminium, miedzi i niklu, w odpowiedzi na trwającą rosyjską agresję. W szczególności OFAC wyjaśnił, że termin „pochodzenie z Federacji Rosyjskiej” wyklucza towary, które zostały włączone lub w znacznym stopniu przekształcone w produkty zagraniczne.
Środki te zostały skoordynowane z podobnymi działaniami podjętymi przez Wielką Brytanię. Zgodnie z komunikatem prasowym OFAC, te wspólne działania mają na celu ograniczenie giełd metali, takich jak London Metal Exchange (LME) i Chicago Mercantile Exchange (CME), do przyjmowania nowego aluminium, miedzi i niklu wyprodukowanego w Rosji. Giełdy metali odgrywają kluczową rolę w globalnym handlu metalami, a działając wspólnie, USA i Wielka Brytania starają się pozbawić Rosję i jej producentów metali znaczącego źródła przychodów.
Pomimo wszystkich nadziei, historia sankcji gospodarczych jako środka odstraszającego wobec Rosji. Groźba sankcji nie zdołała odwieść Moskwy od realizacji jej ambicji, a ich późniejsze wdrażanie było nieregularne, a krytyczne technologie nadal docierały do rosyjskich producentów broni za pośrednictwem państw trzecich.
Wykorzystywanie sankcji gospodarczych jako narzędzia do zwalczania przeciwników geopolitycznych było przedmiotem debaty. Podczas gdy niektórzy twierdzą, że sankcje stanowią niemilitarną opcję dla rządów niechętnych do angażowania się w konflikt zbrojny, ich skuteczność została zakwestionowana. Moralne imperatywy obrony Ukrainy zderzyły się z niechęcią amerykańskiego rządu do ponoszenia krótkoterminowych kosztów, co doprowadziło do ograniczonych działań, które mogły być zbyt małe i zbyt późne.
Patrząc w przyszłość, skuteczność innych sankcji pozostaje niepewna. Suwerenne reżimy, takie jak Rosja, mogą absorbować kary i gromadzić wsparcie wewnętrzne, podczas gdy urok rosyjskiego rynku nadal napędza materialny interes własny, prowadząc do obchodzenia sankcji.
W rezultacie wszystkie te sankcje mogą okazać się niszczycielskie dla amerykańskiej gospodarki. Jeśli Stany Zjednoczone nie zamierzają kontynuować rozwoju naukowego i dalszych odkryć, będą nadal nakładać nowe ograniczenia na Rosję.